rozhovory & články
Echoes-zine.cz report z koncertu Brno Metro 2013
Illegal Illusion + Animé
Ten večer jsme vyrazili společně se Sorghem a pro každého z nás to byl svým způsobem krok do neznáma.
Jak
říkáš, Jiří, tento večer měl hodně primátů (rozuměj danou hudbou dosud
nedotčených) a málo primářů (rozuměj ostřílených znalců). Tvoje
pochvalná slova na Illegály poslouchám už asi dva roky, takže
příležitost vidět je konečně naživo hrála do mých karet. S Animé se to
mělo podobně, moje znalosti této kapely bych zařadil tak do krabice
dřevěných hraček ve školce.
No já jsem ILLEGAL ILLUSION
viděl během posledního půlroku potřetí a psát o tom znovu mi zavání.
Všeho příliš škodí, říká se, přesto na ně půjdu klidně i počtvrté a
nenasytně se budu bavit při pohledu na kapelu, která mě svou upřímností k
hudbě a jistou dávnou introverze k publiku vždycky dostane.
Taky
si myslím :) Moje smysly byly nezasažené, takže se na celé vystoupení
dívám bez příkras a tíživé kotvy dosavadních zkušeností. První věcí,
kterou si mě kapela získala, byla přímočarost a absence prvků, které by
jejich hudbu mohly posouvat k nějakým elektronickým, případně
atmosférickým ideálům. Takže nezavazely žádné počítače ani klávesy.
Chlapi se věnovali svému nářadí vlastníma rukama a díky tomu bylo celé
vystoupení uvěřitelné a upřímné. Poslední dobou mi právě jednoduchost a
přesto vlastní xicht na koncertech chybí.
Radost a požitek z hraní na pódiu sálal energií brněnských
tepláren, která se proplétala mezi posluchači do morku mých bolavých
kostí. Ač se hlavní kytarista s basákem příliš neprojevovali směrem
kupředu, jejich tanec při hoblování strun nešlo přehlédnout. Subtilní
komunikaci s publikem měl na starost frontman, ale víc jsem si užil jeho
zpěv. Kapitolou samou pro sebe byl bubeník Bota, který celému setu
dodal grády pálivých papriček. Obklopen lívanci mosazných plechů divě
bušil chvíli tam a poté onam, hra měla nepředvídatelné přechody a
rozmanitou kresbu. Navíc několikrát došlo ke komickému chytání
neposlušných paliček, které měly tendenci zdejchnout se z klubu pryč.
Moje první rande bylo zase s kapelou ANIMÉ
a byl jsem upřímně zvědav. O Jirkovi Kuče- rovském se v poslední době
hovoří celkem často, ať už ve spojitosti s Tomášem Klusem, nebo právě v
souvislosti s Animé, jejichž jméno je minimálně v Brně skloňováno s
nádechem respektu (ti protřelí z vás samozřejmě sáhnou do historie
Forgotten Silence). Celkem s podivem mi ale z jejich setu zůstává v
hlavě pouze jedna myšlenka - zklamání.
Tobě taky? To jsou věci...
Bohužel. Zklamání toho druhu, kdy kapela nevyužívá svůj potenciál, kdy
hraje pouze tak, aby se líbila co nejširšímu publiku, kdy namísto
skutečně zajímavé a hodnotné muziky dělá jen to, co prodá u fanynek.
Obecně vzato nebylo setu Animé co vytknout, vystupování suverénní,
profesionální a v podstatě sympatické, hra jistá, i když nikterak
složitá. Stejně jako skladby samotné. Jenže pod napomádovaným zevnějškem
nebylo moc co hledat a vysloveně úsměvná teatrálnost bubeníka naopak
shazovala i to málo, čeho se mohl trochu náročný posluchač zachytit.
Já čekal mnohem víc, než jsem dostal. V mých představách
Animé znamenali alternativní proud směrem od tvrdé hudby k té
poklidnější a melancholičtější. V Metru se mi dostalo porce líbivého a
nepříliš složitého kumštu, který bych pasoval na kdejakou lepší
tancovačkovou kapelu.
Navíc po shlédnutí divokých
kreací předchozího bubeníka mi následné bum - čvacht pořád dokola a bez
větších změn přišlo jako kapitální nuda. Při pohledu do publika jsem se
pak nemohl ubránit dojmu, že Animé hrají víceméně pro známé. Tím bych si
vysvětlil rozdíl v naplněnosti parketu u předchozích IIlegálů a teď u
Animé. Kvalitou hudby to určitě nebylo.
Jenže víš jak -
vyčítat kapele snahu líbit se je trochu folklór, o jehož důležitosti si
může každý popřemýšlet sám. A hlavně ti zlí a kritičtí publicisté! V
Animé je pravděpodobně víc, než jsem měl tu možnost slyšet na pátečním
koncertu, ale hledat “ono víc” mi v této chvíli přijde hodně složité.
Jak
zmiňuješ, tady není místo k žádným odsudkům, Animé hráli dobře, jen
jsem čekal mnohem víc ve smyslu tvorby. Moje slova by neměla mít jen a
pouze negativní vyznění, vždyť když se muzika líbí, tak je vše v
pořádku. Jen mi trošku přichází na mysl něco o mrhání talentem. Tady by
se mohlo hrát něco lepšího.
P.S.: Za fotky srdečně děkujeme následujícím lidem: Hynek Kocourek (Illegal Illusion) a Marie Kadlecová (Animé). Děkujeme!