rozhovory & články
Metalmusic.Sk (SK) 12/2004
2.12.2004
Illegal Illusion (Jiří Bialík - gitara, spev)
Ondrew
Hneď na začiatok by ma zaujímalo ako vám napadlo označiť sa za „a band from a fucking little town“, pretože očividne sa z toho (možno nechtiac) stal váš určitý trademark. Čí to bol nápad?
Určitě to měla být v počátcích vzpoura proti takovému tomu „maloměskému dusnu“: apatii a průměrnosti. Původně jsme chtěli město přes noc zavést sračkama už po komíny, jestli by si toho někdo jako všiml, nebo jestli by všichni dělali, tak jako vždycky, že se jich to netýká, ale raději jsme „pouze“ vložili tenhle podtitul pod název kapely a v podstatě 5-6 let to nikoho nevyvádělo z míry - spíše naopak.
Mě osobně to připadalo velmi „romantické“ ILLEGAL ILLUSION - „a band from a fucking little town“ , něco jako THE BEATLES - „Sgt.Peppers Lonely Heard Club Band“ …ha ha - to sem tomu dal...
Je v tom jasné poselství: nazdar burani, tak jsme tady - burani z buranova s buranskýma písničkama. Kdo je větší buran: my kteří o tom víme, nebo vy, kteří o tom nechcete slyšet?
Spoustu lidí sere jejich průměrnost, o to více , když na ní ukážeš. Podívej se na stoupající preference komunistů, myslíš že jim ty preference stoupají v Praze, nebo Brně?
Nevnímajú vás bíloveckí obyvatelia ako akýchsi provokatérov – za predpokladu, že daná replika naráža práve na Bílovec? Alebo si, práve naopak, uvedomujú, že z ich mesta pochádza nádejne sa vyvíjajúca kapela?
Myslím si, že právě proto, že jsme se nestali typickou lokální záležitostí a od prvních koncertů jsme se snažili hrát mimo region, začali nás vnímat „Bílovčenčenčané“ velmi pozvolna - no, v podstatě „my srali na ně a oni na nás“, dalo by se říct symbióza jako „kráva“. Když vyšlo album „SHY“, neobešlo se bez téhle otázky žádné interviuw a v podstatě ve všech možných i nemožných hudebních periodikách i samizdatech od té doby ví, odkaď jsme. Stačí si přečíst rozhovory, recenze, atd., které vyšly od roku 1996 (vše je na našich www.illegal-illusion.com) a zjistíš, že „nenápadná“ reklama, kterou jsme tomuhle městu udělali, by možná stála za to, pojmenovat po nás nějaký to městský „gheto“ :-) Není moc českých pidi-měst, které dostali tolik prostoru v hudebních časopisech a hlavně tolik prostoru v zahraničích časopisech…
Jako provokatéry nás začali vnímat v momentě, kdy vyšlo EP „a.m.Diode“ , které bylo v rámci promotions mj. součásti časopisu Computer (nebo tak nějak) a byly tam taky v off-line verzi naše internetové stránky. Tím se naše hudba dostala absolutním „civilům“, a taky jednomu důchodci z Bílovce, no toho setsakramentsky vytočilo, jak haníme město ve kterém prožil tolik krásných prvomájových a lampiónových průvodů, tolik dojemných oslav VŘSR atd. …, a přes místní tisk nás vyzval, abychom se sebrali a táhli do hajzlu. Já měl možnost druhé rány a vzal jsem to pěkně od podlahy. Šlo o to vysvětlit spoluobčanů, nadobčanům, podobčanům, ale i nespoluobčanům: PROČ „a band from a fucking little town“. Byla to docela „šichta“ vysvětlit lidem, že fotbal není kultura a že jestli někdo považuje jednou za rok „travesti show“ za kulturu, měl by navštívit lékaře, atd., atd.… Bez toho aniž bych se kál, omlouval, nebo něco podobného, jsem upozornil milé čtenáře, že za tenhle výrok, podtitul, trademark (jak chceš…) beru plnou odpovědnost, za kterou si stojím. Nakonec z toho byla menší kulturní bouře, zasedala kvůli tomu městská rada, bylo zrušeno nefunkční městské kulturní středisko, díky čemuž mohou žádat o dotace nově vzniknuvší i stávající kluby na jednotlivá vystoupení… atd. Docela jsem koukal, že veřejné mínění bylo na naší straně, ale možná to bylo tím, že jsem byl v téhle frašce důslednější a možná i o něco ostřejší… A hlavně prý se čtenáři dobře bavili…hmmm…no nevim…
Podrobněji lze vše nalézt na našich webových stránkách www.illegal-illusion.com, v sekci „illegal illusion a tisk“ a dále pak „rozhovory a články“, kde najdete článek „Kauza fucking“ a „Kauza fucking II“.
Kolorit malého města je daný a je stejný všude i v zahraničí. Doufám, že se nám podařilo nabourat tyhle vžitý představy o tom, že malý město produkuje malý lidičky a komu se nelíbí, holt bude muset hnout prdelí a vystřelit do světa. Žijeme své „hrdinské“ životy v tomhle městě a navzájem se s tímhle městem provokujeme k lepším výkonům…
Ok, nechajme už Bílovec Bílovcom ;) a poďme k vášmu albumu Day Counting Night Counting (recenzia). Aké sú naň ohlasy na československej scéne? U nás dostal najvyššie hodnotenie... ako ho prijali ostatné médiá?
Upřímně, užíváme si každou dobrou recenzi, každý dobrý koncert. Nic méně musím přiznat, že teď momentálně mám plnou hlavu nových písní/nepísní, prostě nového alba a Day Counting, Night Counting je pro mě minulost, byť koncertně ještě pořad představuje současnost…
Příjemně jsme byli překvapeni vysokým hodnocením alba téměř všude a skrze scénu ať už to byli časáky více do metalu (SPARK 6/6), do rocku (ROCKSHOCK 4/5), či média se širším spektrem záběru (ROCK & POP 6/7, MUSICSERVER 9/10, MUSICZONE 6/7, MLADÝ SVĚT 3,5/4) atd. Měli jsme radost i z toho, že se nám podařilo zaujmout lidi z HC/Punk/Alternativ scény (MOVE YOUR ASS, KILLED BY NOISE, NOISE MASTER …atd), kde u recenzí nebývá bodové ohodnocení, nic méně i zde bylo album hodnoceno velice vysoko… Všechny recenze najdeš na našich stránkách.
Stihli jsme se „mihnout“ i v několika výročních anketách za rok 2003 jako byla BŘITVA 2003 (antianketa českých tvrděrockových publicistů) - 19.místo mezi 110 nominovanými v hlavní kategorii „album roku“!, FREON 2003 (výroční ankety hudebního serveru www.Freemusic.cz ),"UŠI Rock & Popu" ( anketa časopisu Rock & Popu), i v anketě časopisu Report, dokonce jsem viděl i kompletní hlasování na „Anděla 2003“ kde jsme se taky „mihli“…
Podarilo sa dané dielo rozšíriť i za hranice ČR a SR? Ak áno, ako ho prijali?
Diky Pohodě records mají v distribuci album v USA (Interpunk), na Slovensku (Supermusic), v Polsku, Německu a já nevím kde ještě… a musím s potěšením konstatovat, že album je i v zahraničí velmi vysoko a příznivě hodnoceno! Na našich interent. stránkách je v současnosti devět recenzí z USA, UK, SK, DE, CA a IT. Všechny jsou s překladem! Ono to zahraničí jsme měli už „předorané“ jak albem „Shy“, tak hlavně EP „a.m.Diode“, které zabodovalo dokonce takovým způsobem, že jsme byli vyhlášeni americkým časopisem Brave Words Bloody Knuckles Magazine jako jedna z deseti nejlepších zahraničních kapel za rok 2002, v jejich výroční anketě v roce 2003 (byť EP vyšlo v roce 2000) !! Tohle EP bylo vydáno pod DARK TIDE MUSIC (USA)/ STŘÍLEK REC. a distribuováno bylo přes americký (NY) časopis TRANSCENDING THE MUNDANE a jeho distribuční společnost (Day Countig… tady schytlo v recenzi 9/10!!), a to nemluvím o kompilacích a podobně, takže paradoxně nás teď objevují tímhle albem více doma…
Čo sa mňa týka, vašu muziku som si dodnes nedovolil nijak zaškatuľkovať. Napriek tomu by ma zaujímalo, či vy sami máte pre svoj štýl nejaké označenie.
Po vydání tohoto alba jsme byli tlačení do škatule „emo-core“, hlavně po vystoupení na Trutnov Open Air 2003, kde jsme byli takto stylově uvedeni a označeni. Mě osobně se to moc nelíbí, ale asi s tím nic nenadělám a chápu každého, kdo nás chce popsat písmenkama, že je to pro něj většinou „šichta“. Někde jsem čet, že když ti na popis hudby nějaké kapely/interpreta stačí dvě věty, nemá smysl se touhle kapelou zabývat, protože to bude nuda. A něco na tom asi bude…
Mě osobně se líbí někde zmíněný „Sonický rock“, i když zdaleka nevystihuje naši produkci...
No, uvidíme čím nás kritika „oblepí“ po novém albu.
Nechali ste sa pri tvorbe spomínaného albumu inšpirovať konkrétnymi kapelami? Máte nejaké obľúbené „vzory“? Prípadne – akú muziku najradšej počúvate?
Samozřejmě, že se necháváme, jsme, a doufám, že se i budeme nechat inspirovat v budoucnu. Vstřebáváme obrovské kvanta hudby, jak při tvorbě tak i při práci už ve studiu - tady spíše laborujeme zvukem a technickýma vychytávkama…
Co posloucháme?
Radiohead - zcela určitě - tahle kapela mě osobně „trápí“ ze všech nejvíce a považujeme ji za jednu z největších a nejpřínosnějších kapel současnosti!! Bjork, Portishead, Smashing Pumpkins, Nine Inch Nails, Helmet, P.J.Harvey, Elbow, Muse, Torri Ammos, Dawe Matthews Band, Sigúr Rós, Killing Joke, Stina Nordenstam, Coldplay, Depeche Mode, Uncle, Placebo… ááááá… víc si nevybavím, většinou jde o interprety co si pouštíme v autě když jedeme na koncert.
Já osobně ještě ulítávám na jednom rádiovém pořadu, který se jmenuje „RH faktor +“, což je záležitost kterou má na „svědomí“ Milan „105 kg“ Krajčí, což je váš slovenský kolega, který si pravidelně nahrávám. Obrovská šíře záběru, prostě tam hraje „samýýýý paraaady“, kterýma se potom v klidu na druhý den prohrabávám a po tom co mě zaujme, se pak začnu pídit…
Od hudby preskočím k obalu cédečka, ktorého základ tvorí obraz (alebo je to fotografia?) od Libora Knoflíčka s názvom „Dandelions“. Púpavy vo mne evokujú semiačka, ktoré sa vo vetre ľahko rozletia na všetky strany. Súvisí to s myšlienkou albumu? Prečo ste si vybrali práve daný motív?
Máš pravdu - je to obraz a je to „parádice“. Chtěli jsme koncipovat booklet alba tak, aby vypadal na první pohled jako knižní román a s touhle myšlenkou jsem oslovil i několik lidí, no, nakonec to zůstalo zase na mě a nezbylo něž aby pomohl „bratr internet“. Zaměřil jsem se na amatérskou scénu a až v nějaké amatérské obrazárně jsem narazil na Liborovy „Pampelišky“. Byl jsem u vytržení a okamžitě jsme Libora Knoflíčka kontaktovali a on nám poskytl exkluzivní svolení užití tohohle díla!! Poprvé v životě jsem viděl statické dílo, z kterého „stříká a řve“ budoucí pohyb!!
Další rozměr tomuhle obrazu dodal zpracováním bookletu Lukáš Páral z Pohody rec., kdy v podstatě podtrhl a zdůraznil původní koncepci. Booklet už odrazuje povrchní posluchače a …obráceně! Paráda!
Mierne netradičný nápad „postihol“ ôsmu – priam – dualistickú skladbu „Sultana / Off“. Prečo ste sa rozhodli nahrať dve nezávislé audio stopy do jedného tracku?
Aby jsme ušetřili peníze a čas-ha ha :-)... nééé-už při práci na demosnímcích jsem měl připraveno několik skladeb jen s jednou kytarou a zpěvem, které byly dostatečně silné samy o sobě a byly připraveny (mimo jiné šílenosti, které neklaply v důsledku nedostatku času) a měly své místo, v době kdy jsme si pohrávali s myšlenkou koncepčního alba (něco jako Lizzy Borden - „Master Of Diguise“, nebo spíše Queensryche - „Operation Mindcrime“), nic méně nedostatek času a hlavně spontální nápad ukázat jaký „hokej“ mám v hlavě po ránu, se všem tak zalíbil, tak že to bylo asi jediné do čeho se na albu nijak nezasahovalo a nahrálo se to tak jak to bylo na demosnímcích.
Textově jsem se snažil spojit naději (Sultana) s rezignací (Off). Ve spojení s hudbou jde o koláž pocitů, které, byť se zdají být rozdílně, nejsou si tak vzdáleny a v podstatě oba najednou doprovázejí každého soudného člověka, při nepříjemných, důležitých rozhodnutích. Kdy sis naposledy řekl: „no doufám, že to dobře dopadne“, a zároveň sis nepomyslel: „že já se na to radši nevykašlal“?
Je to vlastně první „audioDVD“, kde si můžeš najednou pustit obě skladby najednou, nebo každou skladbu zvlášť a k tomu ti stačí pouze pokud máš na svém „stroji“ „balance“.
Na vašej homepage som sa dočítal, že v súčasnosti už trávite čas v štúdiu a pripravujete nový materiál. Môžeš prezradiť akým smerom sa tentoraz uberáte a kedy môžeme očakávať jeho príchod?
Po natočení prvních pěti demo-snímků nám bylo nabídnuto vydat nové album opět u Pohody records!! Takže, teď doděláváme další demosnímky a pak hurá do studia… Dáváme dohromady termíny studia s termíny hraní. Studio vypadá na přelom zimy a jara a budeme se snažit aby se vše, co se má odehrát kolem alba, odehrálo během příštího roku.
Jakým směrem se bude ubírat ? Těžko říct… Od května 2003 u nás hraje na basu Vítězslava, která vystřídala Ivoše, který s námi nahrál jak EP „a.m.Diode“, tak album „Day Counting, Night Counting“ a snažíme se využít maximálně na nový materiál jak její vokální projev, tak její přístup k nástroji. Vokálně se nám obrovsky rozšířil obzor, skladby jsou kratší, ale o to intenzivnější… Už na těch prvních demáčích je jasné, že teď makáme na albu, který vám všem zastaví srdce!!!! Bušíme do každého tónu zvlášť, dokonce i mezery budou „emo“ ha ha :-)!!! (Když ho tak všichni po nás chtějí, to emo :-))
Ako vnímate situáciu na českej, ale i slovenskej hudobnej scéne? Máte pocit, že okrajovejšie hudobné štýly to už majú v dnešnej dobe o čosi jednoduchšie alebo sa nič nezmenilo?
Zdá se, že lokální rádia, začínají být už nějaký ten pátek otevřenější „okrajovým žánrům“, (i když více méně ve specializovaných pořadech) díky internetu se o těchhle záležitostech doví podstatně více lidí, každý rok je čím dál více festivalů, kde se prezentují kapely těchto žánrů, ať už jsou jakékoliv. Díky EU je mnohem snadnější vyjet zahrát do okolních států, atd, atd. Na druhou stranu, lidi díky tomu mají všeho plnou prdel a je čím dál větší problém donutit je, dojít do klubu, koupit CD, atd, atd…
Jednoduché to není v žádný kapele, ať už v udergr. či nějaký mainstreamový žáležitosti. Ať už hudbou za něco bojuješ, hudbou bojuješ sám se sebou, nebo seš pouze takový ten hudební prostitut, vždycky je to o vředy :-). Musíš přesvědčit lidi „za tebou“(kapela), aby přesvědčivě přesvědčili ty, co stojí „před tebou“(publikum). A pokud jsi na tom závislý tak jako já, jsi ochotný navíc vraždit, aby se u toho ještě všichni zúčastnění cítili dobře :-) Aaaaaaaaaa!!! :-)
Tvoja anglická výslovnosť (Jiřího Bialíka) je skvelá. Pre angličtinu ste sa rozhodli preto, aby ste mali eventuálne väčšie možnosti za hranicami alebo je za tým iný dôvod?
Ne, tenhle kalkul v tom nebyl, ale už tam je…ten kalkul…samozřejmě. Ho hooo, děláme hudbu pro celou tuhle hlínu letící vesmírem a kdyby rock´n´roll byl rumunská historická záležitost a šlo mi to přes pysky, tak jako angličtina, hulákám pravděpodobně rumunsky :-).
Já už jsem byl od plínek doma intenzívně zaplavován anglosaskou hudbou z cívkových magnetofonů (pamatuje si je ještě někdo?) a nikdy – opravdu nikdy jsem, neuvažoval že bych měl zpívat česky. Dodnes si pamatuji ten pocit když někdo pěl česky, jak mi to připadalo komické. Myslím si, že v hudbě, nebo v umění obecně není patriotismus na místě! Nemyslím tím, že by měli od teď všichni zpívat anglicky, ale prostě mě vytáčejí kecy typu „…jsi Čech ta zpívej česky…“ …jasně do rock´n´rollu – to je logické. Jen si představ, že by nějakej Amík zpíval do cimbálovky anglicky, tak ho ten cimbál sám liští přes tlamu :-).
Čeština je zase obráceně, nedostižným literárním a poetickým nástrojem k zprostředkování pocitů a nálad, právě svou barevností. Proto píšu texty nejdříve česky, tak dosáhnu „nějakou“ formu, kterou nechávám na sebe působit, průběžně na ní dál pracuji , dokud se mi nezdá dokonalá (to vše odděleně od hudby) a až potom nechávám texty přeložit. Pak přichází to pravé „inferno“, kdy o těchto textech diskutujeme s Radkem Blahetou, který mi je překládá do angličtiny, musí se samy texty obhájit i v tomto jazyce (a pak vím, že to jsou texty s největší pravděpodobností kvalitní), no a to nejlepší na konec – je jim třeba uplést nějaký ten „kabátek“ v podobě nějakého toho tónu, nejlépe v podobě např. jako „ Poslední Píseň Vesmíru“ :-).
Darí sa vám koncertovať? Ak sa nemýlim, pred krátkym časom ste zavítali aj na Slovensko. Cítite zo strany fanúšikov pozitívnu odozvu (českých i slovenských)?
Koncertně si nemohu stěžovat, byť nám to vychází průměrně tak 2 koncerty měsíčně, někdy více, někdy méně…Když vezmeš v potaz, že já i Bota (bicí) máme dvě zaměstnání, rodinu, Vítězslava (bass) studuje (pěveckou konzervu) mimo Bílovec, 2-4 zkoušky za týden - je to akorát na hraně našich možností. Kdyby nebyla odezva jak od fanoušku tak od promotéru klubů/festivalů, tak sedíme radši doma. A ze mě by byl nejnamrzlejší masový vrah na světě… ha ha :-) Není přece nic lepšího něž tvořit, jezdit s kapelou, točit desky... nebo jo? Co může být pro muzikanta větší štěstí, než fakt, že má CO, pro KOHO a s KÝM hrát? I když občas „ryješ rypákem hlínu“:-).
Na Slovensko jsme jezdili donedávna velmi sporadicky, a to kvůli ještě nedávným opruzáckým celním kontrolám, nic méně od května je situace ideální a v B. Bystrici byl koncert zajímavý i v tom, že jsme se tak konečně osobně setkali s Frcem (Martin Fraňo), našim slovenským kamarádem, který je v současné době našim webmasterem a mj. pomáhá nám jak se dá. Zajímavé to bylo ještě tím, že na koncertě byl týpek, který se narodil v Bílovci a teď trvale bydlí v B.B. Svět je malý…
Na záver špeciálna otázka... ;) Ktoré tri kapely z metalovej scény a tri zo sféry „pop music“, by si poslal „do dôchodku“? Môžu to byť zahraničné i domáce spolky, to je už na tebe.
Iron Maiden, Metallica, Megadeth: vykrádají sebe sama, velmi chabá úroveň posledních alb… Měli by s tím seknout dřív než než budou k smíchu…
Iron Maiden jsem nějak nikdy nemusel, tak že bych je poslal do důchodu za to jejich věčné a neměnné „…hurá na koníčky…“.
Metallicu - to je jiný kafe. Uměl jsem zahrát každý tón až do „Černého alba“ - pak jsem to nevydýchal a neoslovili mě ani posledním albem…
Megadeth - slyšel jsme poslední (už jen) Mustainovo album a je to stejná nuda jako vše co přišlo po „Countdown…..“
Teď jsem asi nasral hodně lidí, co? :-)
No a z pop music bych poslal, ne do důchodu, ale do prdele celou „pop music“ a to 3 krát !!
Vďaka za tvoj čas a teším sa na ďalší „pokec“. Dúfam, že sa už bude týkať nového albumu, takže vám prajem veľa inšpiratívnych nápadov, aby sme nemuseli dlho čakať. Ak máš ešte čokoľvek ďalšie na srdci, práve teraz je vhodná príležitosť povedať to...
Diky moc! Budu se těšit – teda jestli mě „nevykostí“ fans Iron Maidenu, Metallicy, Megadethu – a taky doufám, že to nebude dlouho trvat a nové album bude trhat kardiostimulátory vejpůl :-).